diumenge, 30 de juny del 2013

Coca de St.Joan

He descobert que fer brioche a mà és millor que anar al gimnàs…quin mal em feien els braços el diumenge…Si, diumenge vaig fer les famoses i esperades coques de St. Joan i van quedar boníssimes!
Que quedessin boníssimes és un consol, per que creieu-me, és una feinada. Em vaig despertar a les 9….a les 9:30 em vaig posar a fer la massa i la vaig acabar a la 1:30, desprès quedava que reposes i fer la crema i el massapà i….buf una feinada, vaig acabar just per sopar! Però va valer i molt la pena, les coques van ser un èxit, tot el poble les va provar i em van posar molt bona nota. Així que massa tard per fer coques per St. Joan o per St. Pere peró aquí us deixo la meva Super recepta!!

  • Ingredients Per la coca
    • 660 g de farina de força
    • 70 g llevat
    • 130 g mantega pomada
    • 130 g sucre blanc
    • 3 ous
    • 6 g de sal
    • Aigua
    • Pinyons
    • Fruita confitada (jo hi vaig posar meló i cireres)
    • Ratlladura d’una llimona
    • ¼ tsp d’anís


  • Ingredients pel Massapà
    • 1 patata petita (aprox 1 cup)
    • 2 cups de ametlla molguda
    • 2 cups de sucre
    • Suc de ½ llimona


  • Ingredients per la crema
    • 500ml de llet (2 cups)
    • 4 ous
    • 130 g de sucre
    • Pell de llimona
    • 1 rama de canella
    • 1 rama de vainilla
    • 40g de maizena
  1. En un bol amb aigua tèbia (la calentem 30s al micro) desmenugem i remenem el llevat. Fem un volcà al marbre amb la farina, al centre hi aboquem el sucre, la ratlladura de la pell de llimona la sal, aigua amb el llevat i els ous.
  2. Amb molta cura amb la ma anem mesclant la farina amb els ingredients del centre del bolca, fins a obtenir una massa pringosa i enganxosa i que fa força mania. Aleshores amassem fent servir la tècnica francesa (és a dir com aquest tio), fins a obtenir una consistència mes o menys elàstica i que ja no embruti les mans ni el marbre.
  3. Afegim la mantega (tal com es veu al vídeo del tio) i seguim amassant fins que torni a no pringar... creieu-me us estareu molta estona. Aleshores fem una bola i ho posem en un bol gros, espolvorejat amb farina  i ho deixem reposar durant un mínim de 3 hores a la nevera.
  4. Mentre la massa reposa farem el massapà. Primerament bullim la patata amb pela. Un cop estigui cuita, la pelem i l’aixafem fent una mena de puré. En aquest puré hi afegim el sucre i l’ametlla molta i amassem fins que surti el oli de l’ametlla i es fongui el sucre i quedi una massa empastifosa.
  5. Un cop la massa ha reposat la traiem de la nevera, la dividim en 4 parts mes o menys iguals i estirem la massa amb forma de coca. Cobrim amb un drap i deixem reposar a temperatura ambient durant 2-3 hores més.
  6. Mentre esperem elaborem la crema pastissera. En una olla al foc hi aboquem gairebé tota la llet, deixant-ne ½ cup o així per mes tard, la pell de la llimona, la rama de canella i obrirem la vainilla i amb un ganivet farem que surtin les llavors de dins de la rama. Separem les clares i els rovells. Al bol dels rovells hi aboquem el sucre i remenem fins que agafi un color blanquinós. Aleshores hi aboquem una mica de llet calenta amb un cullerot i remenem. Tot seguit aboquem la mescla del rovell el sucre i la llet a la olla i amb una cullera de fusta anem remenant per que no s’enganxi.  Mentrestant dissolem els 40g de Maizena en llet i ho afegim a la mescla, sense parar de remenar. És molt important tindre paciència, el foc baix, i sobretot que la crema NO ARRANQUI EL BULL, si feu tot això al cap d’una estona la crema començarà a espessir i espessir (bé de fet espesseix força de cop però tarda una estona). Quan la crema estigui feta la retirem del foc, la colem i la deixem refredar.
  7. Precalentem el forn a 170ºC. Un cop la massa hagi fet la última fermentació, i la massa hagi tornat a pujar, muntarem les nostres coques. Sobre dues de les coques que hem estirat hi escamparem el massapà i taparem amb les altres dues coques. Pintem la superfície amb la clara dels ous de la crema que hem reservat. Posem la crema a la màniga pastissera, jo he utilitzat una boquilla ampla d’estrella però podeu utilitzar la que vulgueu o fer-ho sense, i fem un enreixat de crema. El que segueix es fàcil, col·locar la fruita per que quedi mona, els pinyons  i en una tasseta mesclar una cullerada de sucre normal amb una mica d’aigua i escampar-ho pel damunt.
  8. Coure les coques a 170ºC, amb 15-20 minuts haurien d'estar fetes.

Aquesta es la pinta de la meva coca just sortida del forn.


Avui ja ha fet caloreta, em sembla que la pròxima recepta serà algo refrescant. 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada